Nieuwsgierige houding
Wat houd het in voor mij?
Nieuwsgierige houding is voor mijn gevoel een houding waarbij je veel interesse toont in een ander en waarbij je experimenteert met je eigen gedrag. Je hebt hiervoor een aantal eigenschappen nodig. Als eerste moet je creatief zijn. Hiermee bedoel ik niet dat je goed moet kunnen tekenen of schilderen. Nee je moet op een creatieve en misschien zelfs onorthodoxe manier oplossingen verzinnen voor bepaalde problemen. Ook zit je vol met ideeën die je graag deelt. Je vind het dan ook totaal niet erg om buiten je eigen kaders te treden. Je denkt vooral 'out of the box'. Dan moet je ook nog een bepaald leervermogen hebben. Je moet namelijk niet bang zijn om te leren door middel van het experimenteren met je eigen gedrag. Ook hier vind je het weer niet eng om buiten je kaders te treden, je vind het fijn om feedback te krijgen, je leert van je fouten en kan je eigen gedrag hierop aanpassen. Je moet ook snel informatie kunnen absorberen en weten. Als laatste hebben we dan nog de eigenschap luistervaardigheid. Je moet hier weten wanneer je stil moet zijn en moet luisteren naar een ander. Je stelt op de juiste momenten de juiste vragen en je bent heel geïnteresseerd in zijn/haar verhaal. Ook weet je goed welke stukken informatie belangrijk zijn en kan deze goed filteren en onthouden. Wanneer je al deze eigenschappen beheerst, dan kan je zeggen dat je een goede nieuwsgierige houding hebt.
Algemene ontwikkeling & reflectie
Creativiteit:
Creativiteit is nooit 1 van mijn sterke punten geweest. Dus toen ik hier op deze school begon, had ik door dat dit nog een punt was waar ik in kon groeien. Ik heb gelukkig tijdens dit jaar veel situaties meegemaakt waarbij ik aan mijn creativiteit kon werken. De eerste is mijn vrijwilligerswerk, Ik heb voor meerdere dagen zelf lesmateriaal moeten voorbereiden. Iets waarvoor je zeker wel een creatieve insteek voor nodig hebt. Een ander voorbeeld is dat ik en mijn groepje zelf een les moesten voorbereiden voor onze eigen klas met het vak SPM. Hier moest we ook weer zelf spellen en oefeningen voorbereiden. En dan als laatste voorbeeld heb ik een andere vorm van creativiteit moeten toepassen en dat was meer in oplossend denken. Tijdens de projecten heb je meestal een probleem bij een organisatie die je moet oplossen. Bij PRO 20 was dat bij Optisport. Hier moesten we zelf een waarde propositie verzinnen voor Optipsort om te gebruiken. Dit vergde dus best wel wat creatief oplossend denken. Na deze situaties heb ik het gevoel dat wel wat beter ben geworden in creatief denken. Maar het is ook zeker nog wel een punt waarop ik kan verbeteren.
Leervermogen:
Het eerste project was gelijk een opening voor mij om te experimenteren met mijn eigen gedrag. Ik had namelijk voor het eerst in mijn schoolcarrière de leiding genomen bij een groepsopdracht. Dit was ook zeker een uitdaging voor me, omdat ik de jongens uit mijn groepje constant moest motiveren om door te werken. Ze gebruikte veel chat GPT en in de lessen waren ze vooral veel aan het praten en lachen. Aan het begin deed ik hier net zo hard aan mee maar er moest op een gegeven moment verandering in komen. Uiteindelijk hadden we geen voldoende uit deze opdracht kunnen halen maar ik heb wel veel geleerd over mijn gedrag door deze opdracht. In de loop van het jaar heb ik voor de rest niet heel veel meer met mijn gedrag geëxperimenteerd. Ik denk dat dit komt omdat ik het ook gewoon niet een fijne manier van leren vindt. Ik moet hiervoor namelijk best wel erg buiten mijn kaders treden en dat is best spannend. Vandaar dat het niet vaak aan bod is gekomen dit jaar.
Luistervaardigheid:
Luistervaardigheid is iets wat ik al heel mijn leven vrij goed beheers. Ik vind het heel leuk om naar mensen hun verhalen te luisteren en ik stel hier ook vaak veel vragen bij. Dit was aan het begin van mijn jaar dus al best goed. In de loop van het eerste jaar heb ik uiteraard met veel mensen gepraat en heb ik veel verhalen aangehoord. Ik denk dat ik onbewust ook zo al met mijn luistervaardigheid geoefend heb. Op stage kwam het al helemaal goed van pas. Ik heb daar met heel veel collega’s gepraat en heb gevraagd naar van alles, waar ze vandaan komen, hoe ze bij deze baan terecht zijn, wat de baan überhaupt is en wat je er allemaal voor moet doen. Ik probeerde zoveel mogelijk achter het bedrijf te weten te komen en mijn goede luistervaardigheid heeft hier veel bij geholpen.
Specifieke reflectie
School:
Project 10 was voor mij een periode waarbij er veel voor mij veranderd is. Ik kwam in een groepje die zo goed als niks deed. Aan het begin deed ik hier aan mee, dus we kregen simpelweg niet veel werk af. Na een paar weken kwam daar verandering in want ik besloot de leiding te pakken in het groepje. Dit is iets wat ik nog nooit eerder had gedaan. Ik wist alleen dat er iets moest veranderen als we een goed cijfer moesten halen dus experimenteerde ik met mijn gedrag door de leiding te pakken. Aan het begin liep dit dus ook niet zo goed. Ik durfde nog niet echt mijn groepje aan te spreken omdat het en nog een nieuwe klas was en ik was deze rol nog niet echt gewend. Gelukkig kon ik de jongens uiteindelijk wel motiveren om aan het werk te gaan. We hebben er jammer genoeg geen voldoende uit kunnen halen want we hadden een 3,6 voor ons ALV.
Achteraf had ik een aantal dingen wel anders kunnen doen. Ik gaf mijzelf de meeste taken omdat ik mijn groepje niet vertrouwde. Dit kwam omdat ze vooral veel met chat GPT aan het werk waren en dat was niet de bedoeling. Ik voelde me hierdoor best wel gestrest omdat ik het heel druk had. Natuurlijk was dit mijn eigen fout maar op dat moment zag ik geen andere opties.
Ik denk dat we dus een 3,6 hebben gehaald voor het ALV omdat ik mijn groepsgenoten niet vertrouwde. Als ik de taken beter had verdeeld en meer had samengewerkt met de jongens dan was er hoogstwaarschijnlijk een veel beter cijfer uit gekomen. Ook hadden we bijna niet naar het beoordelingsformulier gekeken. Dat helpt uiteraard ook niet en is net zo groot hun fout als die van mij.
Ik neem dus mee om meer mijn groepsgenoten te vertrouwen en meer taken aan hun te geven. Ook ga ik in de volgende projecten vaker naar het beoordelingsformulier kijken. Nog een ander punt voor volgend jaar is ook gewoon mijn groepsgenoten aanspreken als ik ze nog niet zo goed ken, bijvoorbeeld in mijn nieuwe klas.
Stage:
Tijdens de eerste week van mijn stage periode heb ik met zoveel mogelijk medewerkers gepraat over wat hun baan inhoud en hoe ze bij deze baan terecht zijn gekomen. Ik heb hierbij uiteraard veel moeten luisteren en heb ook geprobeerd zoveel mogelijk gerichte vragen hierbij te stellen. Ik denk dat deze gesprekken mij enorm hebben geholpen met het ontwikkelen van mijn luistervaardigheid. Ik was voor mijn stage ook al best goed in het luisteren naar mensen en goede vragen hierbij te stellen. Deze eerste week heeft me wel echt geholpen om dit te perfectioneren.
Neem als voorbeeld mijn stage begeleidster Anouk. Ik heb de eerste dag uiteraard veel met haar gepraat over wat zij precies doet in deze organisatie. Ze is dus een marketeer van De Uithof en is vooral veel bezig met de sociale media en website van de organisatie. Uiteraard doet ze ook nog extra taken die elke andere marketeer ook doet, maar met deze punten ben ik het meest in aanraking gekomen. Ik voelde me heel erg betrokken bij dit gesprek omdat ik het onderwerp oprecht interessant vond. Ik merkte dat ik in dit gesprek vooral veel open vragen stelde omdat ik dan de meeste informatie eruit kon halen. Een ander voorbeeld waar ik ook mijn luistervaardigheid heb verbeterd waren de meetings. Deze waren nog uitdagender voor mij omdat ik niet echt mee kon doen bij deze meetings. De gespreksonderwerpen gingen zo snel naar de 1 en naar de ander dat het niet echt te volgen was. Toch probeerde ik wel geïnteresseerd eruit te zien door soms vragen te stellen. Ze wisten dat ik een stagiair was dus dat vonden ze geen probleem. Ik merkte dus wel echt een verschil tussen mijn luistervaardigheid bij een gesprek die ik wel leuk vond en niet. Ik moest veel meer moeite doen bij het gesprek die ik niet leuk vond.
Ik heb mijn luistervaardigheid dus nog beter gemaakt door veel diepgaande gesprekken te hebben met de andere medewerkers en door aan meetings mee te doen die ik eigenlijk niet heel interessant vind, maar toch wel geïnteresseerd te lijken. Ik heb hier uit meegekregen dat zelfs als ik het gesprek niet leuk vind om aan mee te delen, dat ik nog steeds mijn luistervaardigheid net zo scherp moeten houden als bij de gesprekken die ik wel leuk vind.
Voortaan als ik in een gesprek kom die ik niet zo interessant vind, dan weet ik dat ik iets meer mijn best moet doen om scherp te blijven en dat ik nog steeds gerichte vragen moet stellen om zoveel mogelijk informatie uit de ander te halen.
Proces doelen
Blok 2: het doel waar ik aan de volgende blokken graag aan wil werken is mijn creativiteit. Ik wil met originele oplossingen kunnen komen voor bepaalde probleemstellingen. Ik ben nooit echt een heel creatief type geweest. Maar ik ga mijn best doen om hier goed aan te werken.
Blok 3: In deze periode heb ik nog steeds mijn vorige doel niet gehaald, ik wil nog steeds creatiever worden. Ik moet wel toegeven dat ik ook niet veel dingen heb gedaan die me zouden moeten helpen. Ik realiseer me dat dat niet vanzelf gaat komen en ik ga hier volgend blok wel aan werken.
Blok 4: Ik heb deze periode mijn creativiteit wel kunnen verbeteren, we moesten namelijk onze eigen waardepropositie verzinnen voor Optisport. Dit heb ik natuurlijk niet alleen gedaan, maar ik heb wel veel meegedacht en heb mijn creativiteit veel moeten gebruiken. Ik durf wel te zeggen dat dit vooruit is gegaan. Ik wil voor de volgende periode dan ook eigenlijk een nieuw doel voor mijzelf maken. Dit is dat ik mijn ideeën die ik nu heb gekregen door mijn verbeterde creativiteit ook met veel enthousiasme en vertrouwen deel aan mijn groepsgenoten.
Blok 5: Ik zit nu in een projectgroepje waar ik me wel heel comfortabel voel. Ik vind het daarom ook wel wat makkelijker om mijn ideeën te delen met de groep. Nog steeds voel ik me niet altijd zelfverzekerd als ik dit doe. Daar ga ik het volgende blok dus aan werken.
Blok 6: Ik denk dat mijn zelfverzekerdheid wel goed is gestegen dit blok. Nu wil ik het nog in de praktijk testen door tijdens mijn stage veel ideeën op tafel te leggen. Of ze nou goed gekeurd worden of niet. Ik wil ze zelfverzekerd en vol enthousiasme vertellen.